Raz som počul, ako sa moja známa sťažuje, že zarába veľmi málo peňazí. V práci trávi veľa hodín a zamestnávateľ za ňu odvádza veľmi malé odvody, ktoré jej nezabezpečia dostatočne veľkú materskú.
“Radšej si otvorím živnosť a znova spustím svoj e-shop. Pred rokom som dokázala mať tržbu tristo – štyristo eur týždenne a čo je na tom najlepšie, budem znova sama sebe šéfom.”
Súhlasne som pokýval hlavou a spýtal som sa. “A aké si mala náklady vtedy a aké budú tvoje náklady teraz, keď sa do toho pustíš?”
“Čo sú to náklady?” Odpovedala otázkou…
Náklady firmy tvorí súčet ceny všetkých výrobných činiteľov, ktoré sú súčasťou vytvoreného tovaru.
Pri fungujúcom trhu, ktorý sa vyznačuje konkurenciou výrobcov, majú výrobcovia všeobecný ZÁUJEM NA ZNIŽOVANÍ NÁKLADOV, pretože len tak sú schopní obstáť v konkurencii a DOSIAHNUŤ ZISK.
Náklady sú napríklad:
- a) Spotrebované nákupy (materiál, tovar na ďalší predaj, energia…)
- b) Ostatné náklady (mzdy, odvody do poisťovní…)
- c) Odpisy majetku (autá, výrobné haly…)
- d) Finančné náklady (úroky, kurzové straty…)
- e) Mimoriadne náklady (manká a škody…)
- f) Daň z príjmov právnických osôb
Majte sa krásne, robme čo chceme – nič nemusíme a ak chceme, môžeme sa finančne vzdelávať a samozrejme zabávajme sa.